جمعه ۱۰ فروردین ۰۳

قرص پروپرانولول ، روش و عوارض مصرف

۶ بازديد

به گزارش نامه نيوز ،  قرص پروپرانولول داروي ضد استرس و تپش قلب مي باشد و آن را اكثر افرادي كه امتحان مهم و يا سمينار و يا سخنراني دارند مصرف مي كنند و اخيرا هم در بين دانش آموزان شايع شده است چون اين دارو ضد استرس است و همه چيز را كنترل مي كند. اين باور غلطي است كه همه داروها بدون عوارض هستند. شايد مصرف بيش از حد قرص پروپرانولول سبب اعتياد به اين دارو شود . كنار گذاشتنش بعد مدتي مشكل شود. همه چيز درباره قرص پروپرانولول را دراين مقاله مطالعه كنيد.

پروپرانولول چيست؟

قرص پروپرانولول(Propranolol) دارويي از دسته بتابلاكرهاست (بتا بلاكرها باعث كاهش آدرنالين در بدن و پيشگيري از اضطراب مي‌شوند) كه با نام‌هاي تجاري ايندرال و پرانول هم شناخته مي‌شود، اين دارو عمدتا براي درمان فشارخون و نامنظمي تپش قلب مورد استفاده قرار مي‌گيرد. پروپرانول براي بيماري‌هاي گوناگون ديگري چون تسكين درد قلبي، پيشگيري از سردردهاي ميگرني و درمان بي‌نظمي تپش تجويز مي‌شود. پروپرانولول در تعدادي از اختلالات فيزيكي مانند لرزش اساسي و نيز روحي مانند فوبياي اجتماعي، اختلال اضطراب و اختلال هراس به‌ويژه اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نيز كاربرد دارد.

قرص پروپرانولول در چه مواردي مصرف مي‌شود؟

درمان اضطراب

يكي از علايم اصلي اضطراب بالا رفتن ضربان قلب است كه به عنوان بخشي از پاسخ جنگ و گريز بشمار مي‌رود. در مواقع خطر، بدن آدرنالين را به منظور افزايش كار قلبي و پمپاژ سريع‌تر خون و اكسيژن توليد مي‌كند. در اين موارد مصرف پروپرانول براي اضطراب، باعث مي‌شود كمتر احساس ضعف و سستي كنيم. تقويت عضلات با افزايش خون‌رساني كه ما را وحشت‌زده و عصباني مي‌كند در صورت سريع كار نكردن قلب اتفاق نمي‌افتد. به دليل اين دو فايده مهم پروپرانول است كه از آن براي درمان اضطراب استفاده مي‌شود.

كنترل فشار خون

اگر شما داراي فشار خون بالا مي‌باشيد، قرص پروپرانولول اجازه مي‌دهد تا فشار خون در رگ‌هاي خوني‌تان كاهش يابد و به پيشگيري از ريتم غير طبيعي سريع قلب (آريتمي) كمك مي‌كند.

پيشگيري و كنترل ميگرن‌هاي عصبي

اين بتابلاكر معمولا براي كمك به جلوگيري از ميگرن تجويز مي‌گردد. قرص پروپرانولول ۱۰ يا پرانول ۲۰ مي‌تواند براي افرادي كه درمان‌هاي ديگري براي ميگرن دريافت كرده‌اند و نامناسب بوده، مفيد واقع شود.

توصيه‌ هنگام‌ مصرف‌ قرص پروپرانولول

بطور منظم‌ به‌ پزشكتان‌ مراجعه‌ كنيد تا بهبوديتان‌ را زير نظر داشته‌باشيد.

در مورد ميزان‌ فعاليت‌ قابل‌ قبول‌ براساس‌ وضعيت‌ بدنيتان‌ با پزشكتان‌ مشورت‌ كنيد. پروپرانولول‌ممكن‌ است‌ درد قفسه‌ سينه‌ را كاهش‌ دهد يا از آن‌ جلوگيري‌ كند و در نتيجه‌ باعث‌ شود تا از آن‌ حد كه‌ برايتان‌ بي‌خطر است‌ فعالتر باشيد. كه‌ اين‌ خود موجب‌ درد قفسه‌ سينه‌ و علايم‌ جدي‌ ديگر مي‌شود.

وزنتان‌ را نسبت‌ به‌ قد و استخوان‌بندي‌تان‌ در يك‌ محدوده‌ مناسب‌ نگه‌ داريد. در صورت‌ نياز براي‌ كاهش‌ وزن‌ از پزشكتان‌ كمك‌ بگيريد.

اگر براي‌ كاهش‌ فشار خون‌ پروپرانولول‌ مصرف‌ مي‌كنيد، مصرف‌ سديم‌ (نمك‌) خود را محدود كنيد. از پزشكتان‌ درخواست‌ كنيد دستورات‌ تغذيه‌اي‌ در اختيارتان‌ بگذارد يا شما را به‌ يك‌ متخصص‌ تغذيه‌ معرفي‌ كند.

اگر سيگاري‌ هستيد، سيگار را ترك‌ كنيد، از پزشكتان‌ بخواهيد شما را به‌ يك‌ مشاور يا گروه‌ ترك‌ سيگار معرف‌ كند.

الكل‌ ننوشيد.

از وضعيت‌ خوابيده‌ به‌ نشسته‌ يا ايستاده‌ و يا از حالت‌ نشسته‌ به‌ ايستاده‌ آرام‌ تغيير وضعيت‌ دهيد تا دچار سرگيجه‌، سياهي‌ رفتن‌ چشم‌ يا غش‌ نشويد.

در هواي‌ سرد لباس‌ گرمتر بپوشيد، چرا كه‌ پروپرانولول‌ ممكن‌ است‌ شما را به‌ سرما حساستر كند.

قرصهاي‌ طولاني‌ رهش‌ را يكجا ببلعيد ، آنها را نشكنيد يا خرد نكنيد.

قرصهاي‌ معمولي‌ را در صورت‌ مشكل‌ در بلع‌ مي‌توانيد خرد كرده‌ و با نصف‌ قاشق‌ مربا يا پودينگ‌ مخلوط‌ كنيد.

محلول‌ خوراكي‌ را با مقداري‌ نوشيدني‌ يا غذاي‌ نيمه‌ جامد مخلوط‌ كرده‌، سپس‌ استفاده‌ كنيد.

براي‌ روزهاي‌ تعطيل‌ مقداركافي‌ دارو در دسترس‌ داشته‌ باشيد.

يك‌ برگه‌ شناسايي‌ پزشكي‌ كه‌ نشان‌ دهد پروپرانولول‌ مصرف‌ مي‌كنيد به‌ همراه‌ داشته‌ باشيد.

پزشكان‌ ديگر را از اينكه‌ پروپرانولول‌ مصرف‌ مي‌كنيد مطلع‌ سازيد، زيرا ممكن‌ است‌ بر روي‌ برخي‌ آزمونهاي‌ آزمايشگاهي‌ اثر بگذارد يا موجب‌ بروز واكنش‌ به‌ دنبال‌ تزريقات‌ مربوط‌ به‌ حساسيت‌زدايي‌ شود.

قرص پروپرانولول‌ را دور از دسترس‌ كودكان‌، و دور از گرما، نورمستقيم‌، و حرارت‌ مرطوب‌ نگه‌ داريد (در اين‌ شرايط‌ پروپرانولول‌ فاسد مي‌شود).

 

طريقه مصرف قرص پروپرانولول

پروپرانولول را دقيقا طبق تجويز پزشك مصرف كنيد. به طور معمول شما مي‌توانيد يك عدد قرص ۲۰ تا ۴۰ ميلي‌گرم پروپرانولول را يك ساعت قبل از قرار گرفتن در يك موقعيت استرس‌زا و مضطرب بخوريد.

در ارتباط با مصرف قرص پروپرانولول موارد زير را در نظر داشته باشيد:

هرگز مصرف اين دارو را به صورت ناگهاني متوقف نكنيد.

اين دارو مي‌تواند منجر به نتايج غيرطبيعي در نتايج آزمايشي شود.

اگر در حال درمان پرفشاري خون هستيد، استفاده از پروپرانولول را حتي زماني كه احساس خوبي داريد مصرف كنيد.

دارو را در دماي اتاق و به دور از رطوبت نگه‌داري كنيد.

هرگز اجازه ندهيد داروي مايع منجمد شود.

عوارض مصرف قرص پروپرانولول

اسهال، تهوع، سردي دست و پاها، اختلالات خواب، تغيير در ميل جنسي و ريزش مو مي‌تواند در صورت مصرف قرص پروپرانولول پديدار گردد. عوارض مصرف اين دارو را مي‌توان موارد زير دانست:

افزايش وزن

بتابلوكرها باعث وزن‌گيري افراد مي‌شوند. بلاك كردن آدرنالين در بدن باعث شلي بدن شده و ممكن است سطح سوخت و ساز را پايين آورده و منجر به افزايش در بدن شود.

افسردگي و خستگي

ما به مقداري آدرنالين براي تحرك و بشاش بودن نياز داريم. در صورتيكه اين دارو آدرنالين را در بدن بلاك مي‌كند كه اين موضوع علاوه بر بروز افسردگي باعث از دست دادن كالري و خستگي هم مي‌شود.

تاري ديد و احساس سرگيجه

زماني كه ضربان قلب كاهش يابد احتمال سرگيجه  يا غش در فرد افزايش مي‌يابد. تاري ديد هم از ديگر عوارض مصرف قرص پروپرانولول است.

هشدارهاي مصرف پروپرانولول

اگرچه مصرف قرص پروپرانولول باعث تسكين وضعيت اضطراب و استرس ما مي‌شود اما مصرف دايمي آن اعتيادآور است و بعد از آن بدون خوردن قرص كاري را نمي‌توانيم انجام دهيم. همچنين، بتابلاكرها مانند پروپرانول تنها مي‌تواند آدرنالين را بلاك كند اما توليد آن را متوقف نمي‌كند. اين سوال اينجا مطرح مي‌شود پس چه اتفاقي براي توليد آدرنالين مي‌افتد؟ بنابراين مصرف دايم اين قرص‌ها باعث تغيير عملكرد طبيعي مي‌شود كه با قطع آن‌ها بدون جايگزين درماني ديگر مشكلاتي در بدن بوجود مي‌آيد.

توجه داشته باشيد كه اگر به پروپرانولول حساسيت داريد نبايد آن را مصرف كنيد. اگر مبتلا به آسم، تپش قلب بسيار كند و يا شرايط قلبي حاد هستيد بهتر است از اين دارو استفاده نكنيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.